Targi Riva Expo Schuh 2023 w Riva del Garda to jedne z największych targów we Włoszech. Okres pandemii znacząco obciął liczbę wystawców jednak trend wzrostowy jest mocno widoczny.

Styczniowa edycja 2023

W styczniowej edycji w 2023 roku wzięło udział 1100 wystawców. To znaczny wzrost w porównaniu do czasów z pandemii Covid-19, gdzie wystawców pojawiło się tylko 400. O poprzednich edycjach pisałem m.in w tym wątku. W obecnej edycji pojawili się wystawcy z Chin. Umożliwił im to fakt otwarcia rynku i zakończenia pandemii. Więcej było także wystawców z Polski co bardzo cieszy. Fajnie, że polskie firmy wychodzą na przeciw zagranicznym inwestorom. Wszystko dzięki Polskiej Izbie Przemysłu Skórzanego i ciężkiej pracy Pana Marka Góreckiego, który prowadził rozmowy z organizatorami targów od kilku miesięcy.

Polskie Stoisko Shoes from Poland

Pawilon handlowy, jaki został przygotowany w ramach akcji „Shoes from Poland” mieścił ośmiu wystawców z Polski. Byli to:

  • DAKOMA
  • DOMENO
  • EDEO
  • EXIMP
  • KANIOWSKI
  • KRISBUT
  • P.W. PAMI
  • REN BUT

Osobiście uważam, że pomysł zorganizowania wspólnego stoiska jest strzałem w dziesiątkę. Dzięki takiemu rozwiązaniu można było znacząco obniżyć koszty wystawiennicze dla wystawców. To pierwszy krok ku temu aby zacząć działać prężniej, wyciągnąć wnioski z obecnej edycji i spróbować wdrożyć zmiany w kolejnych. Uważam, że była to duża szansa dla tych firm, które nigdy nie wystawiały się na targach zagranicznych. Możliwość podpatrzenia innych wystawców, zapoznanie się z imprezą, jej charakterystyką daje obraz tego co dzieje się poza granicami Polski. Osiem firm na 30m2 to na pewno za wiele jednak należało wykonać ten pierwszy krok i uważam, że był on w dobrym kierunku. PGPO chętnie włączy się w pomoc przy organizacji stoiska w kolejnych edycjach i wstępnie już o tym rozmawiałem z Panem Góreckim.

Źródło: https://www.pips.pl/polski-pawilon-shoes-from-poland-na-targach-expo-riva-schuh-14-17-stycznia-2023/

W trakcie targów dystrybuowany był katalog z polskimi firmami „Shoes from Poland”. To kolejny ukłon w stronę zagranicznych inwestorów. W katalogu znalazła się również reklama PGPO, dzięki której chcemy zachęcić inwestorów do zainteresowania się polskimi fabrykami.

Ulotka PGPO na targach Riva Expo Shuch w Riva del Garda

W kolejnych edycjach targów dodatkowym atutem będzie zainstalowanie listy wystawców na specjalnych billboardach, na styl jaki mają inne kraje np. Włochy, Hiszpania, Turcja czy Chiny. Takie reklamy stoją w wielu miejscach na targach i informują odwiedzających o firmach z poszczególnych krajów. Warto użyć tego rozwiązania przy kolejnej edycji Riva Expo Schuh 2023.

Podsumowanie

Jak zawsze to nie ilość wystawców a kontraktujących świadczy o jakości targów. Ta edycja zdecydowanie cieszyła się powodzeniem wśród odwiedzających. Krążąc po stoiskach różnych firm dostrzec można było kontraktacje. Nie wszyscy będą zwycięzcami. Niestety z moich obserwacji nadal wynika, że największą uwagę kupujący zwracają na cenę zakupu obuwia. I tu górują Chiny i daleki wschód. Nie ma co ukrywać, że ceną nasi rodowici producenci nie wygrają. Przegrywamy w tym zakresie także z firmami tureckimi jednak moim zdaniem są inne obszary, na które inwestor powinien zwrócić uwagę. Co to za obszary? Technologia, infrastruktura, fakt bycia Polski w UE a co za tym idzie dokumentacja skrócona do minimum, umiejętności, rzetelność polskich firm, szybkie dostawy i krótki łańcuch dostaw z uwagi na produkcję w Polsce komponentów potrzebnych do produkcji obuwia takich jak podeszwy, podpodeszwy, zakładki itp. Z pewnością te cechy należy akcentować na kolejnych edycjach targów. Ciekaw jestem czy polityka UE w zakresie skracania łańcuchów dostaw zacznie działać? Bez wsparcia finansowego i konkretnych regulacji prawnych będzie niezwykle ciężko.

Podziel się tym artykułem...

Komentarze: