Jak poprawnie dopasować obuwie dziecku?

Dobór odpowiedniego obuwia dla dzieci to nie tylko kwestia wygody, ale także zdrowia ich stóp. W dzisiejszym świecie, gdzie oferta obuwia dla najmłodszych jest ogromna, trudno czasem znaleźć właściwy model. Kluczową rolę odgrywa odpowiednie dopasowanie butów do stóp dziecka. Ale jak właściwie dobrać obuwie, by zapewnić dziecku komfort i zdrowie?

Bez względu na to, czy kupujemy obuwie w sklepie czy przez Internet – ostateczna decyzja o zakupie jest podejmowana poprzez dopasowanie obuwia bezpośrednio do stopy dziecka – nie za pomocą patyczka czy też szablonu.

Na co więc zwracać uwagę przy wyborze obuwia dla dziecka?

Na początku musimy zastanowić się, czym tak naprawdę jest dobrze dopasowane obuwie? Odpowiedź jest prosta – dobrze dopasowane obuwie nie powinno być zbyt długie, ani zbyt krótkie w porównaniu ze stopą naszego dziecka. Za krótkie obuwie będzie powodowało dyskomfort, a dodatkowo może wpływać na deformacje palców i stóp wciąż kształtującej się stopy dziecka. Natomiast w zbyt luźnych butach dziecko może się potykać, co sprawi, że nie będzie czuło się stabilnie. Prawidłowo dobrane obuwie powinno być odpowiednio dłuższe od stopy. Pytanie o ile? Aby ustalić odpowiedni naddatek należy uwzględnić, że podczas chodzenia stopa przesuwa się do przodu. Aby uniknąć cyklicznego uderzania stopy o czubek potrzeba około 6 mm naddatku. Ale stopa dziecka rośnie, czasem o dwa rozmiary w ciągu jednego sezonie. Dobrym kompromisem jest więc dodatkowe 4÷5 mm, co łącznie daje około 10 mm naddatku.  Jednakże w przypadku obuwia otwartego (np. sandałów), możemy sobie pozwolić na krótszy naddatek –  w takim obuwiu nie ma czubka, o który dziecko mogłoby uderzać palcami.

Jak w praktyce należy dopasowywać obuwie do stopy dziecka?

  1. Na zakupy najlepiej wybrać się z dzieckiem po południu, kiedy jego stopy są już nieco zmęczone i mają trochę większe wymiary niż rano.
  2. Buty należy przymierzać na stojąco – buty służą do chodzenia, nie jesteśmy w stanie ocenić prawidłowo dopasowane obuwie, jeśli dziecko siedzi. Nieobciążona stopa ma mniejsze wymiary niż stopa obciążona ciężarem ciała. Po włożeniu butów, prawidłowym zasznurowaniu lub zapięciu, obserwujmy czy dziecko porusza się w nich swobodnie i naturalnie.

Najlepiej, jeśli obuwie ma wymienną  wkładkę, którą możemy wyciągnąć z buta. Stawiamy wtedy stopę dziecka na wkładce i możemy zobaczyć, czy z przodu jest odpowiednia  ilość miejsca (naddatku). Przy okazji możemy zobaczyć czy kształt w środku buta współgra z kształtem stopy dziecka.

Co jeśli jednak nie ma wyciągalnej wkładki?

Można wtedy zmierzyć wnętrze obuwia za pomocą sztywnej taśmy lub tekturki, można również wykorzystać do tego celu urządzenie do oceny długości wnętrza obuwia. Czasem takie urządzenie jest na wyposażeniu sklepów stacjonarnych.

Jest też inna, nieco uproszczona metoda. Rozwiązujemy buty lub rozpinamy rzepy, prosimy dziecko, aby przesunęło stopę do przodu. Jeśli jesteśmy w stanie włożyć palec pomiędzy stopę, a tylną krawędź obuwia, oznacza to, że mamy około 10 mm naddatku. Oczywiście pod warunkiem, że nasze dziecko nie podwinie palców do góry. Można również przy zasznurowanych odpowiednio butach spróbować „wymacać” palce stopy dziecka i w ten sposób sprawdzić ile jeszcze mają miejsca z przodu.

Należy pamiętać też o najważniejszej kwestii –  stopy dziecka ciągle rosną i nawet najlepiej dopasowane obuwie dziecięce wcześniej czy później będzie zbyt ciasne. Dlatego należy kontrolować  od czasu do czasu, czy buty są nadal dobrze dopasowane. Tym bardziej, że dzieci (zwłaszcza te młodsze) często nie skarzą się na swoje obuwie. Stopa dziecka rośnie stopniowo, więc niektóre dzieci przyzwyczajają się do zwiększającej się ciasnoty. Zdarza się, że buty są za małe o 1 a nawet 2 numery, a dzieci adaptują się do zmian poprzez np. podkurczanie palców stóp.

Publikacja dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa”, umowa nr NdS/539367/2021/2021 „Wpływ konstrukcji, materiałów i prawidłowego dopasowania obuwia na zdrowie dzieci i młodzieży”, kwota dofinansowania 796 964,00 zł, całkowita wartość projektu 796 964,00 zł.

Podziel się tym artykułem...

Komentarze: